Officiële hulpverleners of instanties die om het vermoedelijke slachtoffer heen staan
Wat te doen
Voor wie contact heeft met een hulpverlener gelden de volgende aanwijzingen:
1. Besef dat iedere betrokken hulpverlener afhankelijk is van de aan hem/haar verstrekte informatie. Dus beantwoord zijn/haar vragen zo concreet mogelijk.
De hulpverlener heeft behoefte aan informatie die past bij zijn bemoeienis, vakgebied en verantwoordelijkheid.
2. Maak korte aantekeningen van het contact: medium (telefoon, mail, app of nog anders), tijd, datum, gespreksonderwerpen, genoemde feiten en personen, andere betrokkenen.
3. Spreek af hoe en wanneer het volgende contact plaatsvindt en op wiens initiatief.
Wat NIET doen
- Eisen stellen, werkwijze voorschrijven, overdonderen met niet ter zake doende details of niet onderbouwde veronderstellingen.
- Elke hulpverlener heeft zijn eigen focus, vanuit zijn verantwoordelijkheidsgebied. Accepteer dat en ga niet in discussie over wat jij vindt dat de hulpverlener wel of niet zou moeten doen. Dat is zonde van de tijd.
Besef dat een hulpverlener of functionaris altijd professioneel zal moeten blijven en niet op alle vragen antwoord zal kunnen of mogen geven. Dit kan onbedoeld afstandelijk overkomen, maar kan bijvoorbeeld verband houden met zijn beroepsgeheim.
Terug naar boven www.misbruikindekerk.nl/reedsbetrokkenhulpverleners/
Naar homepage in nieuw tabblad www.misbruikindekerk.nl/